СТВОРЕННЯ БЕЗПЕЧНОГО ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА
Концепція безпеки закладів освіти
7 квітня 2023 року, на засіданні уряду ухвалено Концепцію безпеки закладів освіти. Вона представляє комплексне стратегічне бачення створення безпечного освітнього середовища у закладах освіти та організацію в них рівних, належних і безпечних умов здобуття освіти та викладання.
«Сьогодні у зв’язку з воєнним станом освітній процес залежить від безпекової ситуації та відбувається офлайн, онлайн або у змішаній формі. Освітяни й надалі гідно тримають свій фронт, за що я надзвичайно вдячний. Попереду кропітка робота з відновлення емоційного стану вчителів та учнів, а також налагодження освітнього процесу. Але найголовніше, щоб навчання було безпечним, щоб кожна українська дитина мала доступ до якісної освіти, а кожен учитель відчував турботу та увагу», – зазначив міністр освіти і науки України Оксен Лісовий.
Реалізація Концепції надасть можливість для закладів освіти організувати навчання в очному режимі, сприятиме забезпеченню комфортного перебування в об’єктах фонду захисних споруд закладів освіти, а також підвищить ефективність превентивних заходів щодо запобігання правопорушень в освітньому середовищі. Створені безпечні умови сприятимуть емоційному добробуту всіх учасників освітнього процесу. Особлива увага надаватиметься заходам, спрямованим на запобігання проявам фізичного та психологічного насильства, а також дотримання прав і норм інформаційної та соціальної безпеки кожного учасника освітнього процесу.
Важливим чинником, що впливає на формування у дітей навичок безпечної поведінки, є сприятливе розвивальне середовище в дитсадку
Освітнє середовище — сукупність умов (природних, культурних, соціальних), що є найприроднішими для дітей, у яких вони почуваються вільно, впевнено, і, головне, — безпечно.
Принципи організації освітнього середовища
Створюючи ефективне й безпечне розвивальне середовище, слід керуватися такими специфічними принципами:
♦ відповідності психологічним закономірностям розвитку дитини на певних вікових етапах;
♦ дитячої активності та самостійності;
♦ універсальності та динамічності;
♦ раціональної організації, комплектування та гнучкого поділу на осередки;
♦ позитивного емоційного навантаження (художньо-естетичне оформлення; забезпечення взаємозв'язку з традиціями родин; здоровий психологічний мікроклімат і доброзичливі взаємини в колективі педагогів і дітей).
ОСВІТНЯ РОБОТА З ДІТЬМИ
Важливе значення у формуванні в дітей навичок безпечної поведінки та свідомого ставлення до свого здоров'я відіграє раціональний добір форм і методів педагогічної роботи, що відповідають віковим особливостям вихованців. Дошкільники сприймають; навколишній світ і себе в ньому передусім на емоційному рівні, а вже потім засвоюють знання, вправляються у вміннях, збагачуючи власний досвід.
Освітню роботу з формування в дошкільнят навичок щодо безпеки життєдіяльності рекомендується здійснювати в три етапи.
- Підготовчий етап. Полягає в отриманні та частковому узагальненні вражень про небезпеку, що може чатувати на дітей у довкіллі. Доречні такі форми й методи роботи, як екскурсія, цільова прогулянка, спостереження, читання художніх творів, розглядання ілюстрацій, перегляд відеофільмів , мультфільмів.
- Основний етап. Робота з формування певної системи уявлень та вироблення навичок безпечої поведінки. На цьому етапі доцільно застосовувати різні види ігор з елементами безпеки життєдіяльності, бесіди, складання описових та творчих розповідей дітьми, розучування комплексів загальнорозвивальних вправ, віршів, трудові доручення тощо.
- Практичний етап. На цьому етапі діти мають застосовувати набуті знання та вміння на практиці. Доречним буде використання таких форм і методів роботи, як розв'язання проблемних ситуацій, творчих завдань, створення образів за допомогою різних засобів, пошуково-дослідницька діяльність, проведення свят, розваг, змагань, конкурсів.
З метою систематизації та узагальнення уявлень дітей у дитсадку також варто періодично проводити "День безпеки" або "Тиждень безпеки". Зміст заходів може включати всі названі вище форми й методи роботи з дітьми, залежно від матеріально- технічних умов закладу, природних та техногенних особливостей території, на якій він розташований; досвіду вихователів та підготовленості дітей.
НАЛАГОДЖЕННЯ ВЗАЄМОДІЇ З БАТЬКАМИ
Важливий чинник ефективності роботи — тісна взаємодія між батьками та педагогами. Батьки мають уважно ставитися до здоров'я своїх дітей; підтримувати їхнє прагнення до самостійності, заохочувати ініціативу; допомагати знаходити вихід з різних ситуацій; радіти їхнім найменшим успіхам. Для цього варто залучати батьків до різних заходів.
Форми роботи з батьками
♦ Практичні семінари-тренінги 'Школа спілкування з незнайомцями", "Здоров'я у спадок".
♦ Консультації: "За якими критеріями обирати іграшки", "Як створити безпечний простір вдома",
"Що робити, якщо дитина ображає інших".
♦ Батьківські клуби за інтересами: "Здорові малята — радість для мами і тата", "Безпечне довкілля для наших дітей".
♦ Спільні заходи: проекти "Зміцнюємо здоров'я дітей", "Посади дерево — врятуй планету"; виставки "Безпека в повсякденні", "Неповторні миттєвості життя"; конкурси "Найвеселіший дорожній знак", "Найкорисніша та найсмачніша страва".
Отже, завдяки правильно організованій роботі діти здобувають необхідні їм знання та вміння з безпеки життєдіяльності, що стає першим кроком до усвідомлення цінності не лише власного життя, а й усього живого, що є на Землі.
Коментарi