/Files/images/foto_/Word Art (2).jpeg

СТВОРЕННЯ БЕЗПЕЧНОГО ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА


Концепція безпеки закладів освіти

7 квітня 2023 року, на засіданні уряду ухвалено Концепцію безпеки закладів освіти. Вона представляє комплексне стратегічне бачення створення безпечного освітнього середовища у закладах освіти та організацію в них рівних, належних і безпечних умов здобуття освіти та викладання.

«Сьогодні у зв’язку з воєнним станом освітній процес залежить від безпекової ситуації та відбувається офлайн, онлайн або у змішаній формі. Освітяни й надалі гідно тримають свій фронт, за що я надзвичайно вдячний. Попереду кропітка робота з відновлення емоційного стану вчителів та учнів, а також налагодження освітнього процесу. Але найголовніше, щоб навчання було безпечним, щоб кожна українська дитина мала доступ до якісної освіти, а кожен учитель відчував турботу та увагу», – зазначив міністр освіти і науки України Оксен Лісовий.

Реалізація Концепції надасть можливість для закладів освіти організувати навчання в очному режимі, сприятиме забезпеченню комфортного перебування в об’єктах фонду захисних споруд закладів освіти, а також підвищить ефективність превентивних заходів щодо запобігання правопорушень в освітньому середовищі. Створені безпечні умови сприятимуть емоційному добробуту всіх учасників освітнього процесу. Особлива увага надаватиметься заходам, спрямованим на запобігання проявам фізичного та психологічного насильства, а також дотримання прав і норм інформаційної та соціальної безпеки кожного учасника освітнього процесу.

Важливим чинником, що впливає на формування у дітей навичок безпечної поведінки, є сприятливе розвивальне середовище в дитсадку

Освітнє середовище — сукупність умов (природних, культурних, соціальних), що є найприроднішими для дітей, у яких вони почувають­ся вільно, впевнено, і, головне, — безпечно.

Принципи організації освітнього середовища

Створюючи ефективне й безпечне розвиваль­не середовище, слід керуватися такими специ­фічними принципами:

♦ відповідності психологічним закономірностям розвитку дитини на певних вікових етапах;

♦ дитячої активності та самостійності;

♦ універсальності та динамічності;

♦ раціональної організації, комплектування та гнучкого поділу на осередки;

♦ позитивного емоційного навантаження (ху­дожньо-естетичне оформлення; забезпечення взаємозв'язку з традиціями родин; здоровий психологічний мікроклімат і доброзичливі вза­ємини в колективі педагогів і дітей).

ОСВІТНЯ РОБОТА З ДІТЬМИ

Важливе значення у формуванні в дітей навичок безпечної поведінки та свідомого ставлення до свого здоров'я відіграє раціональний добір форм і ме­тодів педагогічної роботи, що відповідають віковим особливостям вихованців. Дошкільники сприймають; навколишній світ і себе в ньому передусім на емоційному рівні, а вже потім засвоюють знання, вправляються у вміннях, збагачуючи власний досвід.

Освітню роботу з формування в дошкільнят навичок щодо безпеки життєдіяльності рекомендується здійснювати в три етапи.

  1. Підготовчий етап. Полягає в отриманні та частковому узагальненні вражень про небезпеку, що може чатувати на дітей у довкіллі. Доречні такі форми й методи роботи, як екскурсія, цільова прогулянка, спостереження, читання художніх творів, розглядання ілюстрацій, перегляд відеофільмів , мультфільмів.
  2. Основний етап. Робота з формування певної системи уявлень та вироблення навичок безпечої поведінки. На цьому етапі доцільно застосовувати різні види ігор з елементами безпеки життєдіяльності, бесіди, складання описових та творчих розповідей дітьми, розучування комплексів загальнорозвивальних вправ, віршів, трудові доручення тощо.
  3. Практичний етап. На цьому етапі діти мають застосовувати набуті знання та вміння на практиці. Доречним буде використання таких форм і методів роботи, як розв'язання проблемних ситуацій, творчих завдань, створення образів за допомогою різних засобів, пошуково-дослідницька діяльність, проведення свят, розваг, змагань, конкурсів.

З метою систематизації та узагальнення уявлень дітей у дитсадку також варто періодично проводити "День безпеки" або "Тиждень безпеки". Зміст заходів може включати всі названі вище форми й методи роботи з дітьми, залежно від матеріально- технічних умов закладу, природних та техногенних особливостей території, на якій він розташований; досвіду вихователів та підготовленості дітей.

НАЛАГОДЖЕННЯ ВЗАЄМОДІЇ З БАТЬКАМИ

Важливий чинник ефективності роботи — тіс­на взаємодія між батьками та педагогами. Батьки мають уважно ставитися до здоров'я своїх дітей; підтримувати їхнє прагнення до самостійності, за­охочувати ініціативу; допомагати знаходити вихід з різних ситуацій; радіти їхнім найменшим успіхам. Для цього варто залучати батьків до різних заходів.

Форми роботи з батьками

♦ Практичні семінари-тренінги 'Школа спілкуван­ня з незнайомцями", "Здоров'я у спадок".

♦ Консультації: "За якими критеріями обирати іграшки", "Як створити безпечний простір вдома",

"Що робити, якщо дитина ображає інших".

♦ Батьківські клуби за інтересами: "Здорові ма­лята — радість для мами і тата", "Безпечне дов­кілля для наших дітей".

♦ Спільні заходи: проекти "Зміцнюємо здоров'я дітей", "Посади дерево — врятуй планету"; ви­ставки "Безпека в повсякденні", "Неповторні мит­тєвості життя"; конкурси "Найвеселіший дорожній знак", "Найкорисніша та найсмачніша страва".

Отже, завдяки правильно організованій роботі діти здобувають необхідні їм знання та вміння з безпеки життєдіяльності, що стає першим кроком до усвідомлення цінності не лише власного життя, а й усього живого, що є на Землі.

Кiлькiсть переглядiв: 184

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.